ابزار کار تیمی//پایان نامه درمورد QFD و کیفیت خدمات

دانلود پایان نامه

سنگ بنای مهندسی همزمان[1]

بسیاری از نویسندگان، به اهمیت توسعه سریع محصولات جدید به منظور رقابتی بودن در بازار تأکید کرده­اند. محصولات با کاهش دوره عمر خود پیچیده­تر شده و به علت کوتاه­تر شدن چرخه عمر محصول و دنیای رقابتی مفهوم مهندسی همزمان بسیار با اهمیت شده است. مهندسی همزمان در پاسخ به نیاز شرکت­های تولیدی به منظور کاهش زمان توسعه و معرفی محصولات جدید برای رقابتی ماندن ظهور کرده است.

مهندسی همزمان، رویکردی سیستماتیک به طراحی یکپارچه و همزمان محصول و فرایندهای مرتبط با آن است که شامل ساخت و پشتیبانی می­باشد. این رویکرد باعث می­شود که طراحان از ابتدا تمام عناصر دوره محصول از مفهوم اولیه تا مصرف از جمله قیمت، کیفیت و نیازمندی­های مشتری را در نظر بگیرند. مهندسی همزمان تلاش می­کند که طراحی محصول و فرایند ساخت را به منظور کاهش زمان تحویل، بهبود کیفیت و کاهش هزینه، یکپارچه کردن فعالیت­های طراحی و ساخت، بهینه کند و هر قدر که ممکن است فعالیت­ها به صورت موازی انجام شود. هدف مهندسی همزمان طراحی بهتر، کیفیت بیشتر و ارائه محصولات سریعتر و ارزانتر می­باشد (زعیری ،2000).

اصل اساسی مهندسی همزمان، جمع کردن افراد با وظایف مختلف و توافق بر روی پارامترهای کلیدی محصول، فرایند و روش­های ساخت می­باشد.QFD  به عنوان سنگ بنای مهندسی همزمان، ابزاری در جهت توسعه محصول مشتری مدار در نتیجه تبدیل نیازهای مشتری به طراحی، مشخصه­های قطعات و فرایند تولید می­باشد (میزور ،2000).

 

2-19-3 ابزار کار تیمی

بر خلاف بسیاری از ابزارها و تکنیک­های دیگر که به صورت انفرادی مورد استفاده قرار می­گیردQFD  یک ابزار توانمند برای تشکیل تیمی از افراد با وظایف مختلف می­باشد. QFD تیم ها را در تعیین روش­های صحیح و ابزارهای مناسب، استفاده و ترتیب آنها یاری مینماید، QFD تیم ها را قادر می­سازد که به طور سیستماتیک بر روی موارد زیر توافق کنند:

  • چه کاری باید کرد؟
  • راه بهتر انجام کار چیست؟
  • بهترین ترتیب انجام کار چیست؟
  • میزان منابع و سرمایه مورد نیاز چقدر است؟

QFD به اعضای تیم اجازه می­دهد جزئیات دقیق را مرور کرده و بازبینی نمایند. با توجه به مستند بودن این روش، اعضای تیم می­توانند حتی اگر سال­ها و ماه­ها از یک مسأله گذشته باشد، جزئیات آن را به خاطر آورند. بنابراین QFD روشی مناسب جهت آگاه نمودن اعضای تیم می­باشد تا اطلاع پیدا کنند چه باید انجام دهند و چرا باید انجام دهند (بوچراس و رولند ،2000).

زمانیکه تیم تصمیم به استفاده از QFD به منظور مدیریت فعالیت­های توسعه محصول می­گیرند، لازم است تعهد و حمایت مدیریت ارشد سازمان کسب شود. تصمیمات در مورد برنامه زمان­بندی شده و دوره اختیاری[2] با توجه به اهداف پروژه گرفته می­شود. سپس مشخص می­شود که کدام مفهوم یا محصول فعلی یا دسته محصولات هدف پروژه QFD خواهد بود و کدام مشتریان هدف گذاری شوند. سرانجام، یک تیم بین بخشی شامل افرادی از تمام کارکردهای سازمان نظیر طراحی، مهندسی، تولید، کیفیت، فروش، توزیع و …. تشکیل می­شود. زمانیکه تسهیلات و زمان لازم برای انجام پروژه توسط مدیر فراهم شد، آنگاه تیم می­تواند انجام پروژه را آغاز کند (کوستا[3] و همکاران ،2001).

نگرش جدید به فرایند طراحی با استفاده از QFD، به محض شناسایی و تعیین نیازمندی­های مشتریان، نسبت به ترجمه و لحاظ کردن آنها در مشخصه­های طراحی محصول/خدمت اقدام می­شود و طی این فرایند­، خواسته­های ذهنی مشتریان به زبان فنی و مهندسی سازمان تبدیل می­شود. QFD از نخستین مراحل شکل­گیری مفهوم محصول/خدمت در ذهن طراحان سازمان، از طریق تمرکز بر روی درک صحیح و شفاف خواسته مشتری و گسترش این خواسته­ها به تمامی مراحل تکوین محصول/خدمت، موجبات ایجاد ارزش افزوده را برای محصول/خدمت مورد نظر فراهم می­نماید. این فرایند شامل شناسایی و تعیین بهترین ارزش­ها برای قطعات، اجزای مختلف، مواد و مشخصه­های فرایندهای تولید محصول/خدمت می­باشد. با وجود تمامی مشخصه­های منحصر به فرد QFD و مزایای بیشمار استفاده از آن در طراحی یک محصول/خدمت، مهمترین فواید قابل انتظار در صورت استفاده مناسب عبارتند از (فلاح زاده ، 1382):

  • ترویج فرهنگ کار گروهی و افزایش ارتباطات درون سازمانی
  • آگاهی واحدهای مختلف از معیارها، اهداف، منابع و محدودیت­های دیگر واحدها و بخش­ها در مورد حل مشکلات سازمان
  • بررسی، تحلیل و اولویت­بندی خواسته­ها و نیازمندی­های کیفی مشتریان
  • تعیین اهداف کوتاه مدت و استراتژیک سازمان با توجه به محدودیت منابع موجود
  • تحلیل وضعیت رقبا و مقایسه میزان رضایت مشتریان از محصولات آنها با محصولات خود
  • ایجاد یک بانک اطلاعاتی مناسب برای استفاده و کاربردهای آتی
  • کاهش دوره زمانی طراحی محصولات جدید (30 تا50 درصد)
  • کاهش هزینه های اولیه تولید تا ارائه خدمات (20 تا60 درصد)
  • کاهش شکایات مشتریان (20 تا 50 ) درصد و افزایش رضایت آنها به خاطر اعمال خواسته­های آنها در مشخصات محصول/خدمات
  • ایجاد یک زبان مشترک بین واحدهای مختلف سازمان

بدون شک نقطه قوت QFD در مقایسه با سایر روش­های نوین کیفیت (….,  FMEA[4], COQ[5]) گستردگی و تنوع مفاهیم آن می­باشد.QFD  به طور کلی با دیدگاه­ها و نگرش­های مختلفی شناخته می­شود.

 

[1] .Concurrent  engineering

[2]. Time span of discretion

[3] .Costa

[4] .Cost of quality

[5] .Failure mode and effect analysis

دانلود پایان نامه