مدل گارتنر:/پایان نامه درباره تجارت الكترونيك و بیمه

مدل گارتنر :

گارتنر، یک مؤسسه پژوهشی است که دو مدل برای بلوغ دولت الکترونیکی و تجارت الکترونیکی ارائه کرده است (Gartner Group,2002)

مدل بلوغ تجارت الکترونیکی گارتنر:

در این مدل برای بلوغ تجارت الکترونیکی چهار سطح در نظر گرفته شده که عبارتند از:

حضور اولیه

در  این مرحله، از اینترنت برای ارائه اطلاعات شرکت و بروشورهای آن استفاده می شود و بیشتر جنبه اطلاع رسانی دارد.

پیشروی

در این مرحله، برخی از ویژگی ها مانند موتور جستجو، اطلاعات تفصیلی درباره محصول و قابلیت تعامل با شرکت به سایت افزوده می شود. در واقع در این مرحله، خدمات اساسی به مشتری ارائه می شود.

یکپارچگی کسب و کار

در این مرحله، ویژگی های بیشتری از جمله امکان مبادله، با توجه به نیاز های خاص مشتریان به سایت افزوده می شود.

دگرگونی کسب و کار

در این مرحله، تامین کنندگان و مشتریان یکپارچه می شوند، خدمات برتر به مشتریان ارائه می شود و تعدیلات پیشرفته ای در سایت صورت می گیرد. (Gartner Group,2002).

2-16) مدل بلوغ دولت الکترونیکی گارتنر:

اطلاع رسانی

مرحله ابتدایی اجرای دولت الکترونیکی، حضور بر روی وب و فراهم آوردن اطلاعات مربوطه جهت استفاده عمومی– مخصوصاً بخش های خارج از دولت، جی توبی[1] و جی توسی[2]– است. شکل وب سایت در این مرحله، شبیه به یک کتاب راهنماست. ارزش ایجاد شده در این است که اطلاعات دولتی به شکلی عمومی قابل دسترسی است. در این مرحله، فرآیندهای دولتی بر روی وب سایت تشریح می شوند و بدین ترتیب شفافیت نسبت به گذشته افزایش می یابد و این امر به معنی بهبود خدمات است. در درون دولت (جی توجی[3]) امکان انتقال اطلاعات به کمک ابزارهای الکترونیکی نظیر اینترنت وجود دارد. این فاز کاملاً در مورد اطلاعات است و از ارائه یک صفحه وب تا ارائه جامع اطلاعات، در مورد همه کارهای دولت به مردم را در بر می گیرد. جدول2-2 مدل های بلوغ الکترونیکی(حقیقی و سیحون،1387).

تعامل (اندرکنش)

در مرحله دوم، بخش بازرگانی و شهروندان (جی توسی، جی توبی) تشویق به تعامل با یکدیگر می شوند. مردم می توانند از طریق پست الکترونیکی از مراکز دولتی اطلاعات لازم را اخذ کنند. در این مرحله، امکان استفاده از موتورهای جستجو جهت کسب اطلاعات و امکانات بارگذاری کردن اسناد و فرم های مربوطه وجود خواهد داشت. این فعالیت ها امکان صرفه جویی در زمان را فراهم می آورند و در واقع این فعالیت ها، خدماتی هستند که 24 ساعته در هفت روز هفته ارائه می شوند.

در این مرحله، در درون دولت نیز امکان به کارگیری شبکه های لن[4]، اینترنت و استفاده از پست الکترونیکی جهت ایجاد ارتباطات و رد و بدل کردن داده ها به وجود می آید. در نهایت می توان گفت که کارآیی و  اثربخشی در این مرحله افزایش می یابد؛ زیرا اغلب فرآیندهای دولت به صورت بهنگام انجام می شود. هر چند که ارباب رجوع برای انجام تبادلات نهایی باید به دفاتر کاری مراجعه کرده و پول را آنجا پرداخت کند، اما استفاده از ابزارهای ارتباط الکترونیکی، فرآیندهای دولتی را تسریع می کند(همان منبع).

تبادل (تراکنش)

در این مرحله، پیچیدگی فناوری افزایش می یابد و همراه با آن ارباب رجوع (جی توسی، جی توبی) نیز منتفع می شود و مبادلات با حجم زیاد و پیچیده نیز بدون مراجعه به دفاتر دولتی قابل اجرا می شود. به طور مثال، خدمت رسانی بهنگام، پرداخت مالیات، تمدید یا اخذ مجوزها، ویزا، رویداد و رأی گیری بهنگام در این مرحله صورت می گیرد. پیچیدگی این مرحله به دلیل نیاز امنیتی بالا و شخصی کردن تمامی خدمات است.

در درون دولت نیز فعالیت ها در تراکنش های بدون کاغذ، باید قوانین و مقرراتی را وضع کند. در نهایت این مرحله، اجرای همه فرآیندها را به طور کاملاً بهنگام میسر می سازد و موجب صرفه جویی در زمان، پول و کاغذ می شود جدول2-2 مدل های بلوغ الکترونیکی(حقیقی و سیحون،1387).

تغییر شکل

در این فاز، همه سیستم های اطلاعات یکپارچه اند و مردم، امکان استفاده از خدمات جی توبی و جی توسی را از یک مکان مجازی خواهند داشت. بهترین پیچیدگی موجود در این مرحله، مربوط به بخش داخلی است که نیازمند تغییر اساسی در فرهنگ سازمانی، فرآیندها و مسئولیت ها در درون دولت است. کارمندان دولت در بخش های مختلف باید با یکدیگر به شکل بدون درز کار کنند. در این مرحله، صرفه جویی در هزینه ها و کارایی و رضایت مشتری به بالاترین حد ممکن می رسد.

[1] G2B

[2] G2C

[3] G2G

[4] LAN