فروشگاه مجازي، پایان نامه درباره کسب و کار الکترونیکی

ايجاد يك فروشگاه مجازي

در ادبيات تجارت الكترونيك منظور از فروشگاه، يك مركز تجاري است كه شامل مجموعه­اي از غرفه­هاي گوناگون مي­باشد. اين غرفه­ها بر حسب كالاها و خدمات مختلف تقسيم­بندي شده­اند كه علاوه بر عرضه خدمات و كالاها به مشتريان، جاذبه­هاي حاشيه­اي آن نيز از جمله ويژگي­هاي اين غرفه مي­باشد، به گونه­اي كه متقاضيان خريد از اين مراكز، از خريد بهنگام خود احساس رضايت نموده و از انتخاب هر آنچه كه مورد نظر آنهاست، لذت مي­برند (Peterson et al, 1997).

هزينه­هاي پايين توسعه مراكز تجاري، قابليت جذب خريداران از سراسر جهان و نيز جاذبه­هاي بيشتر خريد از اين مراكز در مقايسه با مراكز واقعي، از جمله امتيازات اين چنين مراكزي است. هر چند مي­توان كاهش آلودگي­هاي زيست­محيطي و امكان بهره­گيري توسط تمامي اقشار از جمله معلولين و سالمندان را به مجموعه امتيازات فوق افزود (Peterson et al, 1997).

از آنجايي كه به صورت روز افزون، خريد اينترنتي معمول و گسترده مي­گردد، لذا جستجو و يافتن كالا و خدمات در فروشگاه­هاي بزرگ براي اغلب مصرف­كنندگان مشكل­تر شده و لذا سيستم­هايي به منظور ارائه خدمات مشاوره­اي به خريداران، مورد نياز مي­باشد تا جهت رفع نيازمندي­هاي خاص، آنان را كمك نمايد (Peterson et al, 1997).

مواقعي را مي­توان يافت كه مشتري كالاي مورد نظر خود را مي­شناسد اما نمي­تواند عرضه­كننده آن را پيدا كند و يا اينكه مشتري بدنبال يك نوع مواد غذايي خاص مي­باشد كه نمي­داند آنها را از كجا تهيه نمايد و يا نمي­داند به چه نحوي هتل و يا قطار مورد نظر خود را رزور نمايد. در چنين مواقعي، نياز به مشاوره و راهنما، مشخص­تر مي­گردد. از اين رو، فروشگاه­هاي بزرگ مي­بايد داراي امكاناتي جهت مشاوره و يا ارائه توصيه­هاي لازم به مشتريان خود باشند. اين وظايف در مجموع، وظايف يك نماينده را تشكيل مي­دهد (Peterson et al, 1997).

سيستم خريد از طريق اينترنت

در فرآيند خريد و فروش مبتني بر اينترنت دو طرف خريدار و فروشنده از نظر فيزيكي يكديگر را نمي­بينند. از اين رو تشخيص و كنترل هويت براي هر دو طرف ضروري بوده و از اهميت ويژه­اي برخوردار است. اثبات هويت صحيح اين اطمينان را فراهم مي­آورد تا معاملات مبتني بر اينترنت ايمن و معتبر انجام شود. امروزه كليد عمومی عمده­ترين روش مورد استفاده مراكز تاييدکننده، جهت حصول اطمينان از اعتبار معاملات در اينترنت مي­باشد. حال در جهت تشر يح بهتر اين امر فرآيند خريد يك فروشگاه گل مجازي را شبيه­سازي و سپس مسير اجرايي آن را پي مي­گيريم (Grabner, 2002).

فروشگاه گل :با ارائه يك مدل شبيه­سازي شده، تجربه انتخاب و خريد اقلام مورد نظر خود را از طريق يك فروشگاه مجازي گل دنبال مي­كنيم. معمولاً پس از مراجعه به صفحه اصلي وب­سايت فروشگاه، مشتري جهت سفارش و انتخاب گل يا گل­هاي مورد نظر خود از طريق ارائه فهرستي از گل­هاي موجود راهنمايي مي­گردد. در صفحه اصلي معمولاً زمينه­هاي خدمات، شماره تلفن، آدرس و آدرس الکترونيکي فروشگاه و ساير اطلاعات مفيد ارائه مي­گردد. پس از ورود به سيستم، فهرستي از اقلام موجود به همراه اطلاعات هر يك، ظاهر مي­گردد. براي هر يك از اقلام، زمينه­اي كه معرف انتخاب تعداد سفارش مي­باشد، وجود دارد (Grabner, 2002).

كاربر پس از تكميل صفحه انتخاب تعداد سفارش با انتخاب كليد «سبد خريد را کنترل کنيد» صفحه ديگري را انتخاب مي­كند كه فهرستي از اقلام سفارش شده را به همراه قيمت هر يك و مجموع بهاي سفارش، در قالب يك فرم مي­بيند و مي­توان آن را تاييد و مجدداً اطلاح نماید.