عوامل انگیزش یادگیری-پایان نامه درباره عوامل انگیزش یادگیری

دانلود پایان نامه

عوامل انگیزش یادگیری

عوامل مختلفی در محیط آموزشی و در دانش آموزان و دانشجویان بر راهی که آنان در ارتباط با یادگیری و مطالعه طی می نمایند تاثیر می گذارد. انتویستل (2000) مدلی ارائه می نماید که در آن او سه گروه از عوامل موثر در یادگیری دانش آموز را مشخص می نماید: ویژگی های دانش آموزان[1]، ویژگی های تدریس[2]، و
ویژگی های دپارتمان[3]. در میان ویژگی های دانش آموز او به دانش قبلی، توانایی های فکری، سبک یادگیری، شخصیت، نگرش به دوره، انگیزه، عادت های کاری، و مهارت های مطالعه اشاره می نماید. ویژگی­های تدریس شامل سطح دانش، سرعت، ساختار، وضوح ،شور و شوق، و همدلی در تدریس می باشد. از ویژگی های دپارتمان به طرح درس و اهداف، مواد آموزشی، روش های ارزیابی، حجم کار، آزادی انتخاب اشاره نموده است. به تازگی، انتویستل [4]و همکاران (2003) این مدل راگسترش دادند که شامل طیف وسیع تری از محیط های یادگیری- تدریس در آموزش عالی می باشد. در این پژوهش 5 عامل شخصیت دانشجو، عملکرد استاد، نفوذ همتایان، پشتیبانی و مشارکت خانواده و امکانات یادگیری  مورد بررسی قرار گرفته است.

 

2-2-3-1- شخصیت

صاحب­نظران حوزه­ی شخصیت از کلمه «شخصیت» تعریف­های گوناگونی ارائه داده­اند. از دیدگاه ریشه شناسی، گفته شده که کلمه­ی «شخصیت»، برابر «پرسونالیتی[5]» انگلیسی و یا «پرسونالیته» فرانسه است، درحقیقت از ریشه­ی لاتین «پرسونا[6]» گرفته شده که به معنای نقاب یا ماسکی بود که در یونان و روم قدیم، بازیگران تئاتر بر چهره می­گذاشتند. شخصیت، الگوی ویژه­ی اندیشه­ها، احساسات و رفتارهایی است که افراد را از یکدیگر متمایز می­کند و در خلال زمان و موقعیت­ها ثابت می­ماند؛ شخصیت الگویی از رفتـار اجتمـاعی[7] و روابـط متقابل است؛ بـنابـراین شخصیت یک فرد، مجموعه راه­هایی است که او به­طور معمول از طریق آن نسبت به دیگران واکنش نشان می­دهد یا با آن­ها تعامل می­کند. عمق و اهمیت رفتارهای شخصیتی متفاوت است. درونی­ترین لایه، حالت پایه­ای دارد؛ در حالی که بیرونی­ترین لایه، به شرایط وابسته است و برای مثال با خستگی، تحت­تأثیر قرار می­گیرد.  بنابراین یک فرد خسته ممکن است به گونه­ای رفتار کند که «منِ واقعی» او نیست (کتل، 1950). در حال­ حاضر شخصيت به روند اساسي و مداوم درباره­ی فرد انسان اطلاق مي­شود و تعريف آن از ديدگاه هر دانشمند يا مكتب و يا گروهي به نظريه يا تئوري خاص آن­ها بستگي دارد. ليكن تعريف نسبتاً جامع چنين است: شخصيت عبارت است از مجموعه­اي سازمان يافته و واحدي متشكل از خصوصيات نسبتاً پايدار و مداوم كه بر روي هم فرد را از ساير افراد متمايز مي­كند (كريمي،١٣86). شخصيت را مي­توان به صورت مجموعه­اي بادوام و بي­نظير ويژگي­هايي تعريف كرد كه ممكن است در  موقعيت­هاي مختلف تغيير كند (چین، ایی،چنگ، 2006). . نظريه­ي پنج عاملي شخصيت كه به پنج عامل بزرگ نيز معروف است از سوي دو روان­شناس ساكن ايالات متحده به نام كاستا و مك كري در اواخر دهه­ي80 ميلادي ارائه شد و در اوايل  دهه­ي90 مورد ارزيابي مجدد قرارگرفت. پنج عامل اصلي يا بزرگ عبارتند از: نوروتيسيزم (N) كه عصبيت يا بي­ثباتي هيجاني نيز ناميده شده، برون­گرايي[8] (E)، باز ­بودن به تجربه (O)، توافق (A) و وجداني بودن (وظيفه شناسي) (C) (باجبی، واچن،2007). اکثر نظریه­های شخصیت را می­توان در یکی از چهار مقوله­ی ذیل قرار داد:

رویکرد یادگیری اجتماعی[9]، رویکرد روان­کاوی[10]، رویکرد پدیدارشناختی[11] و رویکرد صفات[12].

2-2-3-1-1- رویکرد یادگیری اجتماعی

در نظریه­ی یادگیری اجتماعی بر اهمیت تعیین­کننده­های محیطی یا موقعیتی تأکید می­شود. برای نظریه­پردازان یادگیری اجتماعی، رفتار محصول تعامل مداوم متغیرهای شخصیتی و محیطی است. شرایط محیطی از طریق یادگیـری به رفتار شخص شکـل می­دهد در عوض رفتار شخص نیز در شکل­گیری محیط موثر واقع  می­شود (اتکینسون، ترجمه­ی براهنی و دیگران، 1381).

2-2-3-1-2- رویکرد روانکاوی

روانکاوی تصوری جبری ازماهیت انسان و سرشت انسان را مطرح می­سازد. این نظریه، امیال یا نیروهای جنسی و پرخاشگری[13] که مبتنی بر پایه­های زیستی و تعارض­های[14] دوران کودکی است را به عنوان عامل اصلی و گرداننده­ی شخصیت در نظر می­گیرد. روش مطالعه در این رویکرد بیشتر تحلیل موردی با ابزار­­های مختلفی هم­چون تحلیل رؤیا[15] و تداعی آزاد[16] است. داده­های رویکرد روانکاوی به دلیل این که کمیت­پذیر نیستند مورد انتقاد قرار گرفته­اند این دیدگاه به آمادگی فطری فرد برای تعامل کردن با یک رشته محیط­های طبیعی و قابل پیش بینی مربوط می­شود.

فروید معتقد بود که نیروهای پویشی اساسی که شخصیت را باانگیزه می­کند اروس (زندگی و میل جنسی) و تاناتوس (مرگ و پرخاشگری) هستند. این نیروهای مکمل غرایز[17] هستند که مبنای جسمانی دارند ولی در خیال­پردازی­ها، امیال، احساس­ها، افکار، و از همه مستقیم­تر در اعمال ابراز می­شوند.  انسان همواره ارضای تکانه­های جنسی و پرخاشگری را می­طلبد. میل به ارضای فوری، به تعارض­های اجتناب ناپذیر با مقررات اجتماعی منجر می­شود که اگر قرار باشد نهادهای اجتماعی، از جمله خانواده­ها، پابرجا و منظم بمانند،
این مقررات حکم می­کنند که میل جنسی و پرخاشگری باید کنترل شوند (اتکینسون، ترجمه­ی براهنی و دیگران، 1381).

محور نظریه­ی شخصیت فروید این است: تعارض ناهوشیار بین تکانه­های جنسی و پرخاشگری فرد، مقررات جامعه که برای کنترل کردن این تکانـه­ها وضع شده اند، مکانیـزم­های دفاعی فردی که این تکانه­ها را طوری کنترل می­کنند که گناه و اضطراب را در کمترین سطح نگه دارند و در عین حال امکان مقداری ارضای امن و غیر مستقیم این تکانه­ها را فراهم می­آورد. نظریه­ی روان­کاوی، شخصیت را از دیدگاهی کاملاً متفاوت نظریه­ی قبلی می­نگرد. نظریه­ی یادگیری اجتماعی، برشخصیت اجتماعی تأکید داشته و در مقام نخست به رفتار توجّه دارد، برعکس نظریه­های روانکاوی با مطالعه­ی شخصیت خصوصی سر و کار دارند، یعنی انگیزه­های ناهوشیاری که رفتار را هدایت می­کنند. در این نظریه­ها رشد شخصیت نیز مورد توجه است. فروید اعتقاد دارد که شخصیت از سه لایه­ی عمده بنام نهاد،­خود و فراخود تشکیل شده است­(اتکینسون، ترجمه­ی براهنی و دیگران، 1381).

1.Students Characteristics

2.Teaching Characteristics

3.Departmental Characteristics

4.Entwistle Et Al

[5].Personality

[6].Personalite

[7].Social Behavioral

[8].Extraversion

1.Social Learning Approach

2.Psychoanalysis Apprroach

3.Phenomenological Apprroach

4.Traites Apprroach

5.Aggression

6.Conflicts

7.Dream Analysis

8.Free Association

9.Instincts

دانلود پایان نامه