تعریف تبليغات:-پایان نامه درباره ایجاد رغبت به خریدو فروش

دانلود پایان نامه

نکته در باب تعریف تبليغات

در تعريف تبليغات بايد تبليغات صنعتي را از تبليغات بازار مصرف كننده متمايز كرد. تبليغات صنعتي به صورت قابل ملاحظه‌اي با تبليغات بازار مصرف كننده متفاوت است. اولاً تبليغات صنعتي در مقايسه با تبليغات مصرف كننده، نقش كوچكي در برقراري ارتباط با بازار هدف ايفا مي‌كند. ثانياً تبليغات صنعتي بر جذابيت‌هاي منطقي و اطلاعاتي مانند محصول و دلايل خريد آن‌ها تاكيد مي‌كند. (براي مثال جذابيت ويژگي‌ها، مزاياي رقابتي و هم چنين جذابيت‌هاي خبري و شهرت محصولات)، در حالي كه تبليغات بازار مصرف كننده بر جذابيت‌هاي مربوط به نيازهاي رواني و اجتماعي مصرف كننده تاكيد مي‌كند. علاوه بر اين، بازار هدف در تبليغات بازار صنعتي بسيار كوچك تر از بازارهاي انبوهي است كه تبليغات بازار مصرف كننده، هدف‌گيري كرده است (محمدیان، 1388 :43).

5.1- تاریخچه پیدایش تبلیغات

از دوران ماقبل تاریخ نوعی ارتباط درباره آگاهی از وجود و در دسترس بودن اجناس  و کالاها وجود داشته است. برخی از تصاویری که برروی دیواره غارهای اولیه نقش بسته است مربوط به سازندگان اشیای ابتدایی هستند. بنابراین ، تبلیغ مقوله ای نیست که چندان جدید نباشد و مربوط به سالهای اخیر

گردد بلکه ریشه در زندگی اجتماعی انسانها داشته است (گلچین فر و بختایی،1384: 55).

با این همه آنچه ما تحت عنوان تبلیغات نو و جدید می شناسیم ، ریشه دراواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم دارد. بعد از انقلاب صنعتی، به دلیل بالا رفتن حجم تولیدات دیگر فروش مقوله راحتی نبود. زیرا اولا به دلیل تولید انبوه، تمایز در بین محصولات تولیدی از میان رفت و بیشتر محصولات، استاندارد و یک شکل شدند. ثانیا به علت زیاد شدن فاصله بین تولیدکننده ومصرف کننده، اطلاعات محصولات مانند گذشته به سهو لت در اختیار مصرف کنندگان قرار نمی گرفت لذا نیاز به کانال ارتباطی جدیدی احساس شد. با اختراع ماشین چاپ و سپس رادیو و تلویزیون و دیگر رسانه های جمعی ، تبلیغات رشد بیشتری یافت  به طوری که امروزه شاهد بمباران تبلیغاتی هستیم ، درچنین شرایطی این سوال مطرح می شود که آیا همچون گذشته، تبلیغات، توانایی نفوذ و تأثیر گذاری بر مخاطبان را دارد؟ (همان منبع:56)، به عبارت دیگر، در حالی که همه با صرف هزینه های گزاف در حال تبلیغ هستند و تبلیغات بخش ثابتی از فعالیتهای سازمانها شده است، چگونه می توان قبل از آنکه هزینه های فراوانی صرف امور تبلیغاتی کرد، از میزان اثر بخشی و به عبارتی یادآوری آن فعالیتها اطمینان حاصل کرد؟ امروزه بسیاری از شرکتهای بزرگ و کوچک بخشی به نام مارکتینگ دارند که در واقع بازاریابی، تبلیغات و فروش محصولات و خدمات را عهده دار است از این مجموعه تبلیغات دوچرخه ی تولید این شرکتها از قبل از تولید محصول آغاز شده و تا ارائه ی محصول و بعد از آن ادامه می یابد. تبلیغات گسترده، مداوم و هدفمند توانسته است نامها و آرم های تجاری را ماندگار نماید و به اصطلاح برند سازی نماید. هنگامی که درباره ی نوشیدنی های غیر الکلی یا کولاها سخنی به میان می آید، کیست که در ذهنش نام دو کارخانه ی معروف تولید کولا ، پپسی یا کوکا کولا نقش نبندد؟! در کتاب راهنمای مشاغل و تجارت در آمریکا (2003) آمده است که واژه ی کوکاکولا شناخته شده ترین  واژه ی انگلیسی بعد از ok است ! (عرفانیان، 1388: 51).

1.5.1- پیشینه تبلیغات بازرگانی در جهان

‌سابقه‌ تبليغات‌ به‌ زمان‌هاي‌ گذشته‌ برمي‌گردد، مثلاًباستان‌ شناسان از ميان‌ ويرانه‌هاي‌ بابل‌ لوحه‌هايي‌ يافته‌اند كه‌ از تبليغات‌ حكايت‌ مي‌كند، اين‌ لوحه‌ها كه‌ متعلق‌ به‌ سه‌ هزار سال‌ پيش‌ از ميلاد است تبليغي‌ در مورد نوعي‌ پماد روغني‌ و همچنين‌ تعريف‌ از كسي‌ است‌ كه‌ در دوختن‌ كفش‌ مهارت‌ داشته‌ است؛ تبليغ مقوله‌اي نيست كه چندان جديد باشد و مربوط به سال‌هاي اخير گردد بلكه ريشه در زندگي اجتماعي انسان‌ها دارد، سال 1450 يك تاريخ مهم در سابقه تبليغات مي‌باشد زيرا در اين سال بود كه گوتنبرگ، انجيل معروف خود را چاپ نمود و با روي كار آمدن صنعت چاپ، انقلاب عظيمي در تبليغات ايجاد شد. در قرن نوزدهم با رواج روزنامه، تبليغات افزايش يافت اما تا سال 1840 تبليغات جنبه محلي داشت، با گسترش راه‌آهن، تبليغات از جنبه محلي فراتر رفت و در سطح كشورها مطرح شد. به طور خلاصه تاريخ تبليغات در جهان را به سه برهه طولاني مي‌توان تقسيم كرد:

  1. دوران ماقبل بازاريابي: از زمان آغاز مبادلة كالا بين افراد، که از دوران ماقبلتاريخ شروع شده و به اواسط قرن هيجدهم میلادی می رسد.
  2. دوران ارتباط انبوه: از سال 1700 تا دهه‌هاي اول قرن بيستم.
  3. دوران پژوهش: در خلال پنجاه سال گذشته، كارشناسان تبليغ، به شكل نظام مند تكنيك‌هاي شناسایي را بهبود بخشيده و مورد استفاده قرار مي‌دهند (باهنروهمایون،1388: 42-41 ).
دانلود پایان نامه