بازاريابي اینترنتی:/پایان نامه درباره فروش سایتهای اینترنتی

دانلود پایان نامه

بازاريابي اینترنتی

بازاريابي اینترنتی در ميان مباحث بازاريابي عمر چنداني ندارد و با توجه به زمان كمي كه از رونق گرفتن تجارت الكترونيكي مي‌گذرد مي‌توان آن را رشته‌اي جديد به حساب آورد. قبل از ورود به مبحث بازاريابي اینترنتی لازم است مقدمه كوتاهي درباره بازاريابي و هدف از انجام آن ارائه شود.

2-1-3-1- پيدايش و مفهوم بازاريابي

قبل از آغاز قرن بيستم شهرنشيني به معناي فعلي آن رواج چنداني نداشت و اكثر مردم در حومة شهرها و در روستاها زندگي مي­كردند. در حالي كه با شروع قرن بيستم اين موضوع برعكس شد و تمركز بيشتر جمعيت در شهرها همراه با رشد شهرها، سبب افزايش رقابت و رشد تكنولوژي شد. استفاده از تكنولوژي و توليد انبوه محصولات و رقابت شديد بين توليد كنندگان، اهميت بازاريابي را بيشتر نمود.

تصور عمومي از مديريت بازاريابي، تلاش براي يافتن مشتريان كافي براي محصول فعلي شركت است؛ اما اين نگاهي بسيار محدود به موضوع است. هر سازمان براي محصولات خود داراي يك سطح تقاضاي مطلوب است. در هر مقطع زماني، يك شركت ممكن است با فقدان تقاضا يا تقاضاي بي‌قاعده و غير معمول و يا تقاضاي زياد از حد روبرو باشد. اين وظيفة مديريت بازاريابي است كه راه‌حل‌هاي لازم براي روبرو شدن با وضعيت‌هاي مختلف را بيابد.

مديريت بازاريابي نه تنها وظيفة جستجو براي تقاضا و افزايش آن، بلكه تغيير دادن و حتي كاهش آن را نيز بر عهده دارد. بنابراين، براي نيل به اين اهداف شركت، مديريت بازاريابي مي‌كوشد به طريقي كه مي‌تواند سطح، زمان‌بندي و ماهيت تقاضا را تحت تأثير قرار دهد به عبارت ساده، مديريت بازاريابي، همان مديريت  تقاضا است (كاتلر، 2007).

كاتلر در مقاله كلاسيك خود به چهار اصل در بازاريابي اشاره نموده است:

  • بازاريابي برخورد دو يا چند واحد اجتماعي مي باشد كه در هر كدام، يك يا تعداد بيشتري انسان نقش آفريني مي­كنند.
  • حداقل يكي از واحدهاي اجتماعي، به دنبال يك واكنش به خصوص از طرف يك يا تعداد بيشتري از اين واحدها در مورد موضوعات اجتماعي است.
  • احتمال واكنش بازار ثابت نيست.
  • بازاريابي تلاشي است كه از طريق ارايه پيشنهادهاي با ارزش، به منظور ايجاد واكنش مورد علاقه انجام مي­شود.

كاتلر تاكيد زيادي بر مركزيت معامله داشته و اينكه هسته مركزي بازاريابي همان توليد واكنش­هاي مورد علاقه در اشخاص و ارائه پيشنهادهاي با ارزش براي آنها است. روندي كه بازاريابي در گذر زمان طي كرده است را مي‌توان به مراحل زير تقسيم نمود:

 

الف) توليد انبوه

با استفاده از نوآوري و خلق ماشين‌آلات در اوايل قرن بيستم مقياس توليد اهميت يافت. افزايش سطح زندگي و درآمد باعث شد تا مصرف كننده نياز به محصولاتي فراتر از محصولات ابتدايي داشته باشد. بدين ترتيب زمان ايجاد خط توليد فرا رسيد. در اين زمان افرادي مانند هنري فورد سيستم كارخانه‌اي را ايجاد نمودند. با استفاده از سيستم كارخانه اي ميزان توليد به شدت افزايش و به طور همزمان هزينه‌هاي توليد نيزپايين آمد. كليد توليد انبوه ميزان توليد بود. اين امر نياز به استاندارد سازي داشت. در اين زمان بازاريابي به صورت متمركز بر قيمت پايين تاكيد داشت.

ب) تمركز بر كيفيت

با افزايش توليدكنندگان و بي اثر شده حربه قيمت توليدكنندگان ناچار به رقابت با يكديگر شدند و در گام نخست اين رقابت در كيفيت محصولات توليدي خود را نشان داد. با حضور شركت­هاي ژاپني و تمركز آنان بر مواردي مانند بهبود كيفيت، بازاريابان شروع به تاكيد بر كيفيت نمودند.

 

ج) اهميت يافتن نام تجاري

درست زمانيكه تلويزيون رشد يافت، خيلي از شركت­ها در حال ايجاد سيستم جديد بازاريابي بودند. در اين زمان مديريت نام تجاري به وجود آمد. مديريت نام تجاري روي يك خط توليد كالا تمركز داشته و اين خط اقدام به توليد نوع خاصي از كالا نموده و هر يك را جداگانه مديريت مي نمود. تمركز بر روي يك خط توليد اين اجازه را به بازاريابان داده تا بتوانند تبليغات خود را مديريت و بازده آن و سهم خود از بازار را مورد ارزيابي قراردهند.

د) اهميت يافتن مشتري

در دهه 1980 بازاريابي باز هم دستخوش تغيير گرديد. در اين دهه بازاريابي مستقيم با استفاده از بانك اطلاعاتي كامپيوتري كه با انجام خدمات چاپي نيز تركيب شده بود، گسترش يافت. اهداف به دسته هاي كوچكتري تقسيم شده و بازارهاي هدف از بخش‌هاي كوچك­تري تشكيل مي‌شدند. علاوه بر تقسيم بندي جزئي و كوچك­تر، سفارش دادن كالا و توليد بر حسب خواسته مشتريان نيز در همين دوران مطرح شد.

ه) رفتار اقتضايي با هدف كسب سهم بازار

در بازاريابي امروز از تمامي ابزارهاي ممكن براي جذب مشتري استفاده مي‌شود. بسته به هدفي كه سازمان براي خود در نظر گرفته است، استفاده از قيمت پايين، تمركز بر كيفيت، مطابق ساختن كالا با سلايق مشتري و بسياري از موارد ديگر ممكن است مورد استفاد قرار گيرند. (صالحي طالقاني، 1387)

دانلود پایان نامه