ابعاد و حجم کالا/پایان نامه بازاریابی بر افزایش فروش

دانلود پایان نامه

اندازه ، ابعاد و حجم کالا:

اندازه کالا به مشخصات فیزیکی کالا همچون طول، عرض، ارتفاع و حجم اشغال شده آن ، دلالت دارد. فزونی جمعیت، بزرگ شدن شهرها، کوچکتر شدن فضای حیاتی برای فعالیت هر فرد انسانی و صرفه جویی های اقتصادی باعث شده است ابعاد و اندازه کالاها روز به روز کوچکتر، پیچیده تر و مناسب با مقتضیات زندگی و همگام با پیشرفتهای فنی باشد. بدیهی است در چنین شرایطی، کالایی که در مقایسه با کالاهای رقیب خود دارای ابعاد، اندازه و حجم کوچکتر و مناسبترین طول و عرض بوده و و ظایف اساسی خود را انجام دهد، موفق تر خواهد بود (بلوریان تهرانی، ۱۳۷۶، ص۵۷ ).

 

2-2-2-8- ضمانتنامه محصول

 ضمانتنامه عبارت است ازتعهدکتبی اي که شرکت به مشتري می دهد. مارکهایی که داراي ضمانتنامه هاي محدوداست درمقایسه بامارکهایی که داراي ضمانتنامه هاي کامل است مقبولیت کمتري دارد.

ضمانت معمولا به تعهداتی گفته می شود که فروشنده کالا در مقابل خریدار، متعهد به انجام آن است. این ضمانت می تواند به خریدار اطمینان دهد که کالای انتخاب شده می تواند نیازهایش را تامین کند و آنچه را که قرار است انجام دهد، انجام خواهد داد. همچنین در صورت معیوب بودن کالا و یا به دلایلی دیگر(غیر عمد) ، اگر گالا نتواند نیاز او را برآورده کند، می تواند کالای خریداری شده را تعویض و یا جانشین گرداند. (کمالی،دادخواه، ۱۳۸۴، ص۱۱۱).

معمولا ضمانت شامل دو قسمت است : قسمت اول که به گارانتی(Guaranty) یا تضمین مرغوبیت کالا معروف است به معنای تعهد رفع نقایص، معایب یا تامین قطعات لازم به طور رایگان در مدت معینی پس از فروش است. این تضمین از عوامل جلب رضایت مشتری و ایجاد اطمینان نسبت به صحت عملکرد کالا است و مشتری چنین می پندارد که اگر کالا دارای کیفیت مرغوب نمی بود ، تولید کننده آن را ضمانت نمی کرد. (بلوریان تهرانی،۱۳۷۶، صص۶۰-۵۹ )

قسمت دوم که به وارانتی(Warranty) موسوم است شامل تضمین ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی مورد نیاز کالا در یک مدت زمان طولانی پس از نصب دستگاه می باشد.

هزینه خدمات وارانتی برای محصولات فروخته شده با وارانتی را می توان  با افزایش میزان اطمینان محصول از طریق فرآیند توسعه، کاهش داد که این موضوع باعث افزایش هزینه تولید خواهد شد و توسعه بهینه باید توازن بین این دو هزینه،  ایجاد نماید( Hussain &  Murthy, 2003, P.1211).

وارانتی یک بخش مهم در بازاریابی محصولات جدید به شمار می رود. ارائه خدمات وارانتی باعث افزایش هزینه های تولید کننده می گردد. تأمین و تدارک وارانتی با موارد مختلفی در رابطه با ارائه خدمات وارانتی سروکار دارد. مدیریت مناسب تأمین وارانتی نه تنها مستلزم کاهش هزینه های خدمات وارانتی است بلکه نیازمند جلب رضایت مشتری است زیرا عدم رضایت مشتری بر میزان فروش و درآمد شرکت تأثیر می گذارد((Murthy & Solem & Roren, 2004, P. 110.

تعهدات وارانتی در خدمات محصول باعث افزایش هزینه های سازندگان می گردد. ایجاد ویژگیهای تشخیصی در محصول سبب می شود هزینه های وارانتی کاهش یابد زیرا با این عمل، بازدید نمایندگان خدمات وارانتی کمتر می گردد و زمان تعمیر عیوب نیز به مراتب کوتاهتر خواهد شد( Lui & Others , 2007 , P. 230).

وارانتی بهتر نمایانگر کیفیت بالای محصول و ارائه اطمینان بیشتر به مشتریان است. سرویس وارانتی هزینه های اضافی را به شرکت تحمیل می کند که این هزینه ها به قابل اطمینان بودن محصول و شرایط و نوع وارانتی بستگی دارد. قابل اطمینان بودن محصول متأثر از تصمیمات انجام شده در مدت طراحی و ساخت محصول می باشد (Murthy & Djamaludin , 2002, P. 231)

 

2-2-2-9-مرجوعی های کالا

مرجوعی ، بازدهی ، عایدی یا برگشت کالا در واقع به فواید و مزایایی اشاره دارد  که به عنوان مزایای همراه کالا تلقی شده و یک نوع مطلوبیت خاصی را برای مصرف کننده کالا، به ارمغان می آورد. مرجوعی کالا می تواند شامل مواردی از جمله تسهیل در جابجایی، تسهیل در مصرف ، پرستیژ، موضوعات اطلاعاتی، حفاظتی، تبلیغاتی و سود  باشد.

 

دانلود پایان نامه